Wanneer je klant niet betaalt is dat vervelend. Je kunt dan een incassoprocedure bij de rechter starten. Dat kan echter lang duren en is prijzig. Een faillissementsaanvraag kan een manier zijn om je vordering sneller te incasseren, maar dan moet je dat wel goed aanpakken.
Het faillissement van een klant aanvragen is betrekkelijk eenvoudig. Er zitten slechts enkele voorwaarden aan een succesvolle faillissementsaanvraag:
Zijn deze drie zaken aanwezig, dan kun je het faillissement van je klant aanvragen. Daarvoor stelt de wet een advocaat verplicht. Het is niet mogelijk om dit zonder advocaat te doen.
Het is ook toegestaan om het faillissement van je klant aan te vragen terwijl je eigenlijk niet wil dat de klant failliet wordt verklaard, maar je enkel je factuur betaald wil hebben. De faillissementsaanvraag wordt zo als incassomiddel gebruikt.
Wettelijk gezien is die handelwijze toegestaan. Van belang is wel dat het niet is toegestaan om een faillissementsverzoek in te dienen dat is gebaseerd op onjuiste feiten of dat bij voorbaat kansloos is.
Het aanvragen van een faillissement heeft meestal een grote impact op de klant. Het is daarom ook van belang dat je daartoe niet overgaat indien je later nog zaken met de klant wenst te doen.
De klant zal er over het algemeen alles aan doen om niet failliet verklaard te worden. Juist daardoor is de kans dat hij jouw vordering betaalt (en jij het verzoek dus moet intrekken) groot.
Ook is het mogelijk om op die manier een betalingsregeling overeen te komen. In dat geval wordt er met de klant afgesproken dat er uitstel voor het reeds ingediende faillissementsverzoek wordt verleend indien een gedeelte van de vordering wordt betaald. Er volgt dan een uitstel van (meestal) twee weken. Voor een volgend uitstel zal de klant weer een termijn moeten betalen.
Van belang is wel dat het ontvangen van een aantal betalingen terwijl je weet dat het faillissement van de klant is aangevraagd (dat is immers door jezelf gebeurd) door een curator als paulianeus handelen kan worden aangemerkt. In dat geval moeten de ontvangen bedragen worden terugbetaald. Om dat te voorkomen is het dus van belang om het faillissementsverzoek in te trekken na het ontvangen van een aantal betalingen. Eventueel kan wel weer een nieuw verzoek worden ingediend.
Er zijn een aantal situaties waarin het niet mogelijk zal blijken om een factuur te incasseren door het doen van een faillissementsaanvraag. Wat onder meer roet in het eten kan gooien:
Het doen van een faillissementsaanvraag terwijl uiteindelijk niet wordt betaald zal wél kosten met zich meebrengen, terwijl er (waarschijnlijk) geen opbrengsten uit voortvloeien.
Om die reden is het verstandig om altijd een deskundige jurist te raadplegen over de mogelijkheid tot het doen van een faillissementsaanvraag en de vraag of daar succes mee te verwachten is. Tevens kan dan een inschatting worden gemaakt van de haalbaarheid en wenselijkheid van alternatieve (incasso)procedures.