Als ondernemer vind je het belangrijk dat je facturen op tijd worden betaald, zeker als je zelf je diensten of producten hebt geleverd. Blijft betaling uit, dan herinner je je klant eraan, je stuurt een aanmaning en als niets werkt, schakel je een jurist in om alsnog betaling te verkrijgen. Toch zal dat niet altijd de beste keuze zijn: soms weet je al vooraf dat je klant het geld simpelweg niet heeft.In dat geval zijn er soms juridische handigheidjes als het reclamerecht die je een handje helpen, maar daar heb je niet altijd iets aan.
In sommige gevallen is het echter een beter idee om pas later te proberen om de factuur te innen. De vraag is dan wel: Hoelang is die factuur geldig? Hoelang kun je nog betaling van je factuur afdwingen? Waar hangt dat vanaf? In dit blogartikel leggen we het uit. Uiteraard gelden de hierna genoemde regels ook indien de factuur om een andere reden niet geïnd is.
Een factuur wordt verzonden nadat een overeenkomst tot stand is gekomen. Uit die overeenkomst volgen twee of meer verplichtingen: vaak moet de een een dienst of product leveren, terwijl de ander daarvoor een prijs moet betalen.
Die vordering om de prijs te betalen is ook te zien in de factuur. Vaak is die factuur tevens een aanduiding van de hoogte van het bedrag dat betaald moet worden. Is die hoogte al vooraf bekend, dan is de factuur meer een formele bevestiging daarvan (die uiteraard tevens nodig is voor de administratie en vastlegging voor de fiscus).
De duur dat de factuur kan worden geïnd is afhankelijk van de betalingstermijn. Na de betalingstermijn is het betreffende bedrag ‘opeisbaar’ en is de factuur inbaar tot het moment dat hij verjaart óf totdat er sprake is van rechtsverwerking.
De tijd die je hebt nadat de vordering opeisbaar is geworden wordt voornamelijk beperkt door het leerstuk van verjaring. Zodra een vordering is verjaard wordt de gewone verbintenis een zogenaamde natuurlijke verbintenis. Dat wil zeggen dat de factuur niet meer kan worden opgeëist.
Er is niets dat kan worden gedaan om dat proces terug te draaien. Hooguit kun je in zo’n geval nog een beroep op verrekening doen, maar ook dat is in de meeste gevallen geen optie. Kortom: je moet vóór de verjaringstermijn actie ondernemen.
De verjaringstermijnen voor facturen/vorderingen zijn:
Hierbij is van belang, dat het mogelijk is om afwijkende afspraken te maken in de overeenkomst of in de algemene voorwaarden. Zijn er afwijkende afspraken over verjaring gemaakt, dan gelden die in beginsel (al is niet elke afwijkende afspraak in elk geval toegestaan, denk bijvoorbeeld aan zeer korte verjaringstermijnen van minder dan een jaar).
Loopt de verjaringstermijn op zijn eind, dan zul je de verjaring moeten stuiten (de termijn start dan opnieuw) of je zorgt ervoor dat je de factuur voor het verjaringstijdstip hebt geïnd.
Naast verjaring bestaat er rechtsverwerking. De factuur kan namelijk ook niet meer worden geïnd indien je als ondernemer ‘je recht hebt verwerkt’: je hebt je recht opgegeven. Het is logisch dat wanneer je expliciet een schuld kwijtscheldt, je je recht hebt opgegeven. Bij rechtsverwerking gaat het echter verder: ook door andere gedragingen kun je je recht opgeven.
Er moet dus sprake zijn van gedragingen, dat stelt ook de Hoge Raad, ons hoogste rechtscollege. Tevens moeten die gedragingen ervoor zorgen dat het tegen de redelijkheid en billijkheid ingaat om de factuur nog te kunnen innen.
Dat kan op twee manieren plaatsvinden:
Het is van belang om op te merken dat een klant zich niet snel op rechtsverwerking zal kunnen beroepen. Doet een klant hier een beroep op, dan is het verstandig om heel goed te controleren of daar wel een juridische basis voor is. Rechters zijn terughoudend met het aannemen van rechtsverwerking omdat het op gespannen voet staat met het wettelijke systeem van verjaring.
Het innen van een factuur kan over het algemeen dus gebeuren totdat de vordering verjaard is. In uitzonderingsgevallen is de termijn korter, omdat er sprake kan zijn van rechtsverwerking. Daar wordt echter niet snel vanuit gegaan.
Loop je tegen problemen aan met het innen van een factuur of zit je met een conflict rondom verjaring of rechtsverwerking? Laat ons iets weten, wij zijn je graag van dienst.